Skapa gratis hemsida utan förkunskapskrav

Att driva och skapa en hemsida behöver inte alls vara så dyrt eller avancerat som många tror. Tvärtom, i dag finns det flera företag som hjälper till med att skapa väldigt bra och billiga hemsidor. Några erbjuder till och med till gratis hemsidor. Det som skiljer dessa företag eller erbjudanden åt är egentligen bara att du vid en billig eller gratis hemsida får en adress till din sida om innehåller namnet på de som tillhandahåller hemsidan och att det kommer att förekomma reklam. Reklam finns oftast längst upp på sidan eller i sidospalterna. Detta är egentligen inget konstigt med det. De allra flesta hemsidor har någon form av reklam på sin sida. Men vill du ändå ha en reklamfri sida eller att du själv väljer din adress (namnet på din hemsida kommer du alltid att få välja själv) så finns det absolut lösningar för det med. Ofta handlar det om att du tecknar ett abonnemang från allt mellan en 50-lapp till några hundra kronor i månaden för att slippa reklam.

Att dessa företag finns underlättar något enormt. För bara några år sedan var man tvungen att själv kunna koda och designa för att skapa en hemsida. Man var tvungen att hyra in sig på dyra webbhotell eller äga en egen server. Men det dessa företag gör är att de har mängder av snygga och färdigskrivna mallar i alla möjliga designer, mönster och utformning som de erbjuder. Man får kolla igenom, prova ”klämma och känna” och när man har hittat en som man dels tycker är snygg men även passar för ändamålet så fyller man i mallen med text, bilder, kontaktuppgifter osv. sen är det färdigt. Nu för tiden är verkligen enkelt med att skapa enkla hemsidor.

Det finns många företagare som anser att om man har en Facebooksida eller ett Instagramkonto så behöver man inte lägga pengar på att skapa en hemsida som de dessutom anser vara dyr och svårhanterad. Företagarna tror att finnas på sociala medier är det moderna sättet att sköta sin marknadsföring och kundkommunikation. De menar att i och med att de flesta kunder redan använder sig av sociala medier är det en självklarhet att möta konsumenterna på deras egen plattform och därmed når de ut till kunderna på bästa sätt. Detta är förvisso rätt, men man kan inte stanna där och tro att man är färdig.

Att ha kanaler på sociala medier är i dag grundläggande om du bedriver ett seriöst företag. Tyvärr räcker det inte helt och det är naivt att begränsa sin kommunikation med sina kunder på Facebook eller Instagrams villkor. Det inte många vet är att Facebook både begränsar och kontrollerar vilken räckvidd ett konto når ut till. En studie från 2012 visar att man faktiskt bara når ut till ca 16% av de följare och personer i sin närhet istället för 100% som de flesta kanske tror.

Att skapa en hemsida och kunna komplettera den med aktiva sociala medier är ett vinnande koncept. Att få fördelarna med t.ex. recensionsmöjlighet, bildalbum, nyhetsblogg etc. som kommer med t.ex. en Facebook sida och komplettera det med en kraftig hemsida där du på ett personligt sätt visar dina kunder vad du är för typ av företag och vad du vill förmedla. Det ger ett starkt och trovärdigt utryck. Att du sedan äger och driver en hemsida ger dessutom ett väldigt seriöst intryck som många kunder eftersträvar.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *